Zowat overal in België kom je grote en kleine reclamepanelen tegen: aan bus- en tramhaltes, tegen een gevel, langs weg en spoor of op de luchthaven. Heb je al gezien dat er naast de vaste panelen nu ook rollende panelen bestaan? En digitale panelen met bewegende reclame?
Adverteerders maken graag gebruik van al die mogelijkheden. Maar wie ziet echt al deze buitenreclame? Dat is precies wat de CIM Out of Home studie meet: hoeveel mensen bekijken een reclamepaneel en wat is hun profiel?
1. Verplaatsingen
Alles begint met inzicht in het verplaatsingsgedrag van de Belgen van 12 jaar en ouder in een gemiddelde week. Op basis van verplaatsingsdagboeken van het CIM en openbare mobiliteitsstudies voorspellen we op welk tijdstip, van waar en om welke reden iemand vertrekt, met daarnaast het vervoermiddel, de route, en het moment en plaats van aankomst.
Die voorspelde volumes worden gecorrigeerd op basis van echte tellingen: grote databestanden met geolocatiegegevens van private wagenparken, verkeersmetingen met loop detectors in de weg, en tellingen van openbaar vervoermaatschappijen.
2. Bereik
De bereiksstudie begint bij de eigenaars van panelen die op een digitale kaart van België zeer nauwkeurig voor al hun panelen ingeven wààr ze exact staan, hun formaat, hoogte, positie, verlichting, bewegingssysteem en zo meer. De combinatie van deze informatie met de gedetailleerde verplaatsingsgegevens, toont hoeveel mensen er in een week voorbij een reclamebord komen.
Maar het CIM gaat nog verder: voor elk paneel wordt de zichtbaarheid geschat. Hoe groot is de kans dat een voorbijganger een affiche ook echt ziet? Een voetganger kan langer naar een bord kijken dan een autobestuurder. Een groot bord zie je makkelijker dan een klein. Het bord aan de bushalte zie je makkelijker als je op de bus wacht, dan als je voorbijloopt aan de overkant van de straat. 's Nachts zie je een verlicht bord natuurlijk beter dan eentje zonder verlichting... Pas als je met al die elementen rekening houdt, krijg je realistische schattingen van het bereik van reclamepanelen.
Resultaten
Hieronder vind je enkele basisresultaten van het bereik op twee doelgroepen (12 jaar en ouder; tussen 18 en 54 jaar oud) voor de belangrijkste netwerken van reclamepanelen op het moment van de laatste publicatie.
Je kan informatie terugvinden over eigenaar, formaat, aantal dagen dat een papieren affiche ophangt, of het % van de tijd dat een digitale affiche in beeld is.
Intekenaars van de studie krijgen toegang tot de volledige resultaten van de CIM Out of Home studie. Met speciale software kunnen ze de reusachtige bestanden raadplegen.