Algemene vragen
Ja dat kan.
Dit is waar je op moet letten.
Elk onderzoek van het CIM wordt uitgevoerd door een erkend marktonderzoeksbureau. Vandaag zijn dat IPSOS, GfK of Profacts.
Als een enquêteur aanbelt, moet hij of zij zich identificeren met een badge van het instituut en een brief waarin het onderzoek wordt voorgesteld.
Als je twijfelt of het is een slecht moment, kan je ook een afspraak maken op een andere dag, of het telefoonnummer op de brief gebruiken om zelf het instituut te contacteren. Of je belt het CIM op het telefoonnummer dat onderaan op deze pagina staat.
Je bent natuurlijk altijd vrij om te kiezen of je meedoet of niet.
Ja dat kan. Een deel van de mensen wordt telefonisch uitgenodigd om te antwoorden op onze enquêtes: ofwel is je telefoonnummer toevallig (en anoniem) geselecteerd, ofwel heb je vroeger al meegedaan aan een CIM-studie en was je akkoord om nog eens mee te doen. Dit is waar je op moet letten.
Elk onderzoek van het CIM wordt uitgevoerd door een erkend marktonderzoeksbureau. Vandaag zijn dat IPSOS, GfK of Profacts.
De enquêteur zegt in het begin zijn of haar naam, voor welk marktonderzoeksbureau hij of zij belt, en wat het onderwerp is van de CIM-studie.
In naam van het CIM krijg je nooit telefoon van een telemarketingbureau dat iets wil verkopen.
Als je twijfelt of het is een slecht moment, kan je ook een afspraak maken op een andere dag, of een emailadres of telefoonnummer vragen om zelf het instituut te kunnen contacteren. Of je belt het CIM op het telefoonnummer dat onderaan op deze pagina staat.
Je bent natuurlijk altijd vrij om te kiezen of je meedoet of niet.
Een site, een app of een video- of audioplayer die dit CIM Internet label draagt, neemt deel aan de CIM Internet studie. Daarin wordt de trafiek en het aantal gebruikers van de deelnemende digitale platformen anoniem gemeten. Wil je meer informatie, bekijk dan de Digitaal pagina in de sectie Ons aanbod.
Een krant of een magazine mag dit CIM Controle label gebruiken, als het zijn verspreiding- en verkoopcijfers heeft laten controleren door het CIM in het jaar dat vermeld wordt in het label. Die cijfers laten toe om het succes van verschillende perstitels te vergelijken. Wil je meer informatie, bekijk dan de Pers pagina in de sectie Ons aanbod.
Het CIM en andere mediaspecialisten gebruiken veel gespecialiseerde termen en begrippen. Op deze site is dat niet anders. Is er iets niet duidelijk of heb je een vraag over een specifiek woord?
Probeer zeker dat woord of je vraag in te voeren in het zoekveld bovenaan rechts op deze pagina. Je kan ook zelf de begrippenlijst doorzoeken.
- Openbare resultaten.
In Ons aanbod vind je voor elk mediumtype een specifieke pagina. Die begint met een woordje uitleg over de studie en gaat verder met Resultaten. Je vindt er een staalkaart van resultaten die een idee geeft van wat de studie allemaal te bieden heeft.
- Volledige resultaten.
De openbare resultaten op de CIM-site zijn voor de meeste media slechts proevertjes. De volledige resultaten van de CIM-studies zijn voorbehouden aan de intekenaars die bijdragen aan de financiering van de studie (de betrokken media en de media-agentschappen). Zij krijgen toegang tot alle data via, door het CIM gecertificeerde software. Je vindt die software tools, voor elk mediumtype in de sectie Voor experts.
- Een specifieke selectie van resultaten.
Ook andere bedrijven of onderwijsinstellingen vragen af en toe een specifieke selectie van resultaten. Daar wordt op ingegaan in de mate van het mogelijke:
- Voor media audit bureaus bestaan er specifieke spelregels.
- Onderwijsinstellingen kunnen specifieke vragen richten naar het CIM (zie Contacten). In de mate van het mogelijke zal het CIM deze vragen beantwoorden, mits betaling aan kostprijs.
- Alle andere vragen van derde partijen mogen gericht worden aan info@cim.be. Zij zullen door het Bestuursorgaan van het CIM beoordeeld en getarifeerd worden.
Werken bij het CIM
Studeer je communicatie, economie, marketing, sociologie of psychologie en zit je in je derde jaar of hoger? Het CIM organiseert elk academiejaar 1 tot 2 stages van minstens 12 weken. In functie van de noden van het moment krijg je de kans om mee te werken aan één of twee studies. Als je dat wil en de planning laat het toe, proberen we een mini-onderzoeksopdracht uit te werken in het kader van je eindwerk.
Een succesvolle stage vraagt dat je snel specifieke media knowhow integreert, cijfers kan omzetten in inzicht en een grote autonomie combineert met de wil om te leren en samen te werken. Het stagedocument geeft een idee van de mogelijkheden.
Een succesvolle stage is ook voor het CIM een leermoment: wij verwachten dan ook dat je in een bondig verslag je ervaringen en feedback met ons deelt.
Iets voor jou? Stuur je stage aanvraag dan naar info@cim.be.
Het CIM zoekt geregeld nieuwe medewerkers. Meestal gaat het om een (assistent) project manager om bestaande studies of nieuwe projecten in goede banen te leiden, of een data scientist of een data analist. In alle gevallen gaat het om nieuwsgierige mensen met een hart voor media en onderzoek die graag willen meedraaien in een jong onderzoeksteam.
Iets voor jou? Kijk dan welke vacatures vandaag open staan. Of trek je stoute schoenen aan en stuur gewoon je CV en motivatiebrief naar job@cim.be.
Bedrijven
Bedrijven kunnen lid worden van het CIM als ze actief zijn in de Belgische communicatiewereld:
- als adverteerder,
- als media-agentschap of reclamebureau,
- of als mediabedrijf of mediaregie.
Daartoe moeten ze het lidmaatschap aanvragen en de Statuten en het Huishoudelijk Reglement aanvaarden.
Nee. De toegang is beperkt tot leden die ook bijdragen aan de financiering van de studies, die het reglement van de studies hebben aanvaard en die een gecertificeerde software gebruiken om de resultaten te exploiteren.
Je moet lid zijn van het CIM. Dan kan je toegang krijgen tot de resultaten van de studie(s) die je meegefinancierd hebt:
- als media-agentschap,
- of als mediabedrijf of mediaregie die eigen media laat meten of controleren.
De adverteerders hebben geen rechtstreekse toegang tot de gegevens maar via hun media-agentschap als dat lid is van het CIM en bijdraagt tot de financiering.
Ook niet-leden kunnen eventueel toegang krijgen tot specifieke CIM-gegevens na toestemming van het Bestuursorgaan.
Meer informatie vind je in onze Statuten en Huishoudelijk Reglement.
Het meten of controleren van een medium is onderworpen aan voorwaarden die je terugvindt in de Reglementen van de verschillende studies in de sectie Voor experts. Aarzel niet om je vragen door te sturen naar de verschillende projectteams (zie Contacten).
Stuur een mail naar info@cim.be met de naam van je firma die lid is van het CIM en de volledige gegevens van de nieuwe medewerker (naam, voornaam, functie, email adres, telefoon, taal en adres, en de studies waar de medewerker toegang toe krijgt). Het CIM doet de rest.
Op onze site heb je enkel een login en paswoord nodig voor een paar documenten en enkele specifieke resultaten. Krijg jij graag toegang, volg dan deze procedure:
- Werk jij voor een bedrijf dat lid is van het CIM en bijdraagt tot de financiering? Dan kan de CIM Contact Manager van jouw bedrijf voor jou een login en paswoord aanvragen.
- In alle andere gevallen krijg je in principe géén login en paswoord. Heb jij toch een goede redenen om toegang te vragen, stuur dan je motivering naar info@cim.be
- Volg het CIM op sociale media.
- Ontvang nieuws over het CIM per mail.