Het Centrum voor Informatie over de Media (het CIM) stelt zich als doel om zijn leden continu objectieve en betrouwbare informatie te geven over het bereik, de kenmerken en de kracht van de media. Daarnaast controleert het CIM de oplage en verspreiding van media, en kan het meetmethoden, bereikresultaten of segmentaties van derden auditeren en certificeren.
Het CIM ontstond in 1971 uit de fusie van twee persorganisaties: de DVEA, die de verspreiding van Belgische perstitels controleerde, en de BSRM, die de meting van het bereik van Belgische perstitels organiseerde. In de loop der jaren is het werkveld van CIM uitgebreid met televisie, radio, out of home, digitaal en met verschillende doelgroepenstudies.
Het CIM is een vereniging zonder winstoogmerk met leden uit de drie grote families in de Belgische communicatiesector:
- de media en hun regies,
- de media agentschappen,
- en de adverteerders.
Het is ook deze tripartite die het CIM financiert.
De CIM studies worden ontworpen, uitgevoerd en gecontroleerd volgens de specificaties die de leden zijn overeengekomen. Daarbij staat de neutraliteit, de kwaliteit en de relevantie van de resultaten centraal : een stevige uitdaging in een medialandschap dat volop verandert, gedreven door de vele digitale mogelijkheden.