Het CIM organiseert in overleg met de media, de media-agentschappen en de adverteerders een groot aantal mediastudies.
1. De bereiksstudies.
In een bereiksstudie wordt gemeten wie een mediamerk allemaal gebruikt. Denk aan de kijkcijfers in TV, de luistercijfers voor radio, de leescijfers voor pers, de surfers op internet of het aantal mensen dat affichage bekijkt. Het CIM meet hoeveel mensen dat zijn en wat hun profiel is (geslacht, leeftijd, opleiding...).
Het speciale van de CIM-bereiksstudies is dat zowat iedereen in de communicatiesector de CIM-cijfers als referentie aanvaardt. Daardoor worden die de 'Currency' (letterlijk: de wisselkoers) in de sector: het zijn deze cijfers die gebruikt worden om media te vergelijken, om de prijs van een reclamecampagne mee te bepalen enzovoort.
2. Algemene media- en doelgroepenstudies.
Het CIM verzorgt verschillende studies die voor iedereen in de media- en communicatiesector interessant zijn. Ze zijn niet beperkt tot één mediumtype maar geven inzicht in algemene mediatrends, consumptiepatronen of in de rol van de verschillende media in het aankoopproces van consumenten.
Hieronder kan je een studie kiezen. Voor elke CIM-studie wordt telkens kort uitgelegd wat er allemaal bij komt kijken en bij de meeste vind je ook een staal van representatieve resultaten. Door de uiteenlopende onderwerpen zijn er eigenlijk géén twee studies van het CIM die op elkaar lijken!
Details van de methodologie vind je in de sectie Voor Experts.